[Fossgis-talk] Landsat/Aster

Hanskaspar Frei hkfrei at bluewin.ch
Di Jul 13 18:01:37 CEST 2010

Hallo Heiko
Ich habe vor einem Monat via https://imsweb.aster.ersdac.or.jp/ims/html/MainMenu/MainMenu.html
zwei Aster Szenen bestellt. Kostenpunkt pro Szene  (60x60km) rund 80Euro. Bestellung und Download der Szenen
haben problemlos funktioniert.
Es ist tatsächlich so, dass bei ASTER die SWIR Bänder (4-9) seit April 2008 wegen einer Überhitzung des Sensors defekt sind.
Dazu erhielt ich folgende Nachricht der Verantwortlichen:

"Dear Hanskaspar Frei-san,

As announced on Web IMS and ASTER GDS Top page,
there is a problem that some of observed data were saturated and have
stripes
because of increase of SWIR detector's temperature after April 2007.
Furthermore, all data observed after April 2008 are invalid because
the temptature exceeded the upper limit of normal data observation.

Your ordered data is the one observed after April 2008 when SWIR detector
became completely dysfunction.
Therefore, its SWIR data is such a state as you saw.

For detailed information, please refer to the following URLs.

Web IMS
http://www.gds.aster.ersdac.or.jp/gds_www2002/news20100312_e.html

ASTER GDS Web Site:
April 7, 2008
http://www.gds.aster.ersdac.or.jp/gds_www2002/gprnews_e4.html
March 13, 2009
http://imsweb.aster.ersdac.or.jp/ims/html/MainMenu/news20090313_e.html
March 12, 2010
http://imsweb.aster.ersdac.or.jp/ims/html/MainMenu/news20100312_e.html

For more detailed information of the effect caused by increase of SWIR
detector's temperature, please refer to the following Science Project page.

Notice for ASTER SWIR Detectors Failure:
http://www.science.aster.ersdac.or.jp/en/about_aster/swir_en.pdf

There is no such a problem with VNIR and TIR data.
If you would like to use SWIR data, we strongly recommend you to use the one
observed before April 2007.

Best regards,

ASTER GDS User Service"

Bezüglich dem Vergleich mit Landsat gibt es ausser der -von dir bereits erwähnten- besseren geometrischen
Auflösung im VNIR Bereich keine grossen Unterschiede.
Es ist aber so, dass bei Aster die verschiedenen Bandbereiche feiner unterteilt sind, wogegen sich bei Landsat die
Kanäle über grössere Wellenlängenbereiche bewegen (insbesondere im SWIR und TIR Bereich > (siehe Grafik)

Ich hoffe das hilft Dir ein bisschen weiter
Viele Grüsse
Hanskaspar

Hanskaspar Frei
Böschacherstr. 82